מהי המולה בנדהה?

המילה "מולה" בסנסקריט מתייחסת למלים הבאות: שורש, אסוף היטב, מקור הסיבה, בסיס, רגל, יסוד, החלק הנמוך ביותר של התחתית.
המלה "בנדהה" נוגעת למלים הבאות: לנעול, לרסן, לעצור, לסגור. וגם: לרסן את הנהר, לבלום, גשר מעל הים, כמו דרך המאפשרת מעבר מהבורות לידיעה.
סנסקריט היא שפת הרבדים. כאשר מנסים ליצור חיבורים שונים בין המלים הנוגעות למולה בנדהה, ניתן לזהות חלק מהמהויות שלה.

לפי היוגה, שלושת הבנדות הן המולה בנדהה (באגן), האודיאנה בנדהה ממוקמת מתחת הסרעפת וג'לנדהארה בנדהה הממוקמת בגרון: כולן נחשבות לבעלות עוצמה להרגעה ואיזון של הגוף והנפש.
תרגול המולה הוא עדין ומתון יותר מאודיאנה בנדהה שהיא עבודת סרעפת ובטן, ומהג'לנהרה בנדהה שהיא עבודה של נעילת הגרון. פירוט בנושאים אלה אפשר למצוא בספרי ואתרי יוגה אחרים.
לכל בנדהה איכות חשובה משלה. אך עבודת המולה בנדהה היא הבסיסית שביניהן. המולה בנדהה מטפלת בשורש ומאפשרת לחקור את שורש הבעיות הפיזיות והמנטליות.

תחושת המולה בנדהה בגוף היא למעשה איסוף עמוק של שרירי האגן ו"הרמתם" כלפי מעלה.
מורים רבים ליוגה טועים לחשוב כי המולה בנדהה מפעילה את קבוצת השרירים שבין הפירניאום (חיץ הנקבים) לפי הטבעת. אך למעשה, עבודת המולה בנדהה מפעילה את השרירים שתומכים את האגן מהפירניאום אל הנרתיק. משם מתחיל האיסוף. ההשפעה המידית בתנועת מולה בנדהה נוכנה היא על צוואר הרחם המורם מעט מעלה.
 
לוקח זמן להבין מה בדיוק צריך לעשות שם. רק באמצעות תרגול, לומד המוח לתקשר לעומק עם קבוצת שרירים מוזנחת זו. כדי להתחיל, אפשר לנסות, רק לרגע, בהליכה הבאה לשירותים, לעצור את זרם השתן. אם הוא פוסק - זהו סימן שהפעלת בצורה נכונה את שרירי רצפת האגן.
(אין לעצור את השתן כחלק מהתרגול אלא אך ורק באופן חד פעמי לצורך בדיקה).


סודות חיינו
היוגה הנשית התפתחה דרך התבוננות רבת שנים על השינויים שנשים חוות דרך האגן שלהן. מהתבוננות על תנועה ויציבה דרך האגן בשנים של הריונות, לידות, בעיות פריון ועוד, ראיתי שהאגן הוא המקור עמוק לחוויה הנשית.

האגן הוא מקור זיכרונותיה של האישה. הוא כמו מיכל – PELVIC, המאכסן את תחושותיה וחוויותיה. בחיינו כנשים, חלק מהחוויות המשמעותיות שעברנו זכורות לנו: המחזור הראשון, קיום יחסי מין, ניסיונות לפריון, לידות. אך חלק מזיכרונותינו נאגרים בתוך הגוף. אנו לא מודעות להם – אך הם קיימים בתוכנו. הזיכרונות העמוקים ביותר שלנו טמונים באגן: שם מוסתרים סודות חיינו.

כאשר אישה חיה בשלום עם עצמה, האגן ברוב המקרים יהיה מאוזן. במצב אידיאלי כזה, הווסת שלה תופיע תמיד בזמן, הדימום יהיה נוח, לא יופיעו כאבים משמעותיים, הפוריות שלה תהיה במיטבה, הלידות שלה תהיינה נהדרות ושינויי גיל המעבר יהיה קלים. היא לא תסבול ממיחושים או כאבים בגב התחתון, היציבה שלה תהיה מאוזנת, שרירי הבטן שלה יתמכו את הגב במדוייק.

במשך שנות עבודה רבות, לא זכיתי לפגוש את האישה הזו....

בדרך כלל, כל אישה נושאת אל תוך חייה הבוגרים חוויות רבות שלא רצתה או לא יכלה להתמודד עימן. הרבה פעמים, חוויות אלה יבואו לידי ביטוי במחזור לא סדיר, בכאבי בטן קשים המלווים את המחזור, בדימומים, בעיות פריון ואף מחלות וסימפטומים המוכרים לאגן האישה כמו דליפות שתן, דליפות גאזים, צניחות, שרירנים, ציסטות ועוד. כמו כן, היא עלולה לחוות כאבי גב תחתון או עליון, רפיסות בשרירי הבטן התחתונים, כאבים במפרקי ירך, יציבה לא מאוזנת ועוד.

דר' כריסטיאן נורתרופ, מחברת הספר "גופה של אישה תבונתה של אישה", מדגישה כי האגן הוא מקור היצירתיות והיצר של האישה. כאשר אלו לא ממומשים או נפגעים, גוף האישה מגיב. לאט לאט, עם השנים, הגוף מציף את זיכרונותיו בדרכיו הנסתרות.
נשים רבות חוות סימפטומים שונים בתחושת השלמה. הן אומרות: "אין ברירה, עליך ללמוד לחיות עם הכאב או אי הנוחות". הרפואה המתקדמת מציעה לאישה שיטות טיפול חדשניות להעלמת הסימפטומים ואף תחתונים חדישים לספיגת השתן שבורח. חלק מהסימפטומים מקשים ופוגעים עמוקות באיכות החיים ובהחלט צריך טיפול רפואי. אך רק בעזרת שינוי עמוק של הרגלי יציבה, נשימה, תנועה ותודעה תוכלי לחוות רווחה משמעותית ואף להפחית או להעלים נזקים.

בעזרת טיפול רפואי החוויה הטמונה במעמקי האגן לא נעלמת. רק כאשר האישה מוכנה לעבד את עברה, להתפנות להמשך חייה ממקום של מודעות לחוויות הייחודיות שעברה, גם אם אילו היו לעיתים קשות ומאתגרות, היא יכולה לחדש קשר עם האגן שלה, עם תנועתו ויציבותו. קשר מחודש זה מתחיל בהבנתם העמוקה של שרירי קרקעית האגן – המולה בנדהה. כאשר האישה מתפנה לעבודה זו, היא לומדת לנהל דיאלוג עם האגן שלה, וללמוד את הסודות שהניחה לעצמה לשכוח.

 

קראי פה על רצפת האגן שלך

כיצד המולה בנדה תעזור לך?

בהאטה יוגה פרדיפיקה - אחד מספרי היסודות של היוגה - מוזכרת המולה בנדהה כידע סודי שיש לגלות אותו רק למתמידים בדרך, למוארים. זהו ידע כה עוצמתי עד כי נראה שהחכמים פחדו לגלותו. אך מעבודה של שנים, אני סבורה כי ההיפך הוא הנכון: הידע הזה, או אף חלקים מתוכו, חשוב שיגיע לידי נשים רבות ככל האפשר, ורצוי – מיום קבלת הוסת הראשונה. זהו ידע שיכול לשנות את חייהן, ברמה יומיומית. אין ספק כי עוצמה נשית טמונה שם.

 

לחצי כאן לקריאה נוספת על המולה בנדהה  

 

קראי פה על עבודה במעגל סגור - עבודה בהתנגדות 

עבודת המולה בנדה עוזרת בתחומים הבאים:

•תפקוד אברי האגן: בעבודה נכונה ומדויקת, לאורך זמן, מפעילים שרירים אלו את צוואר הרחם, ובעת העבודה מוזרם דם רב אל אברי האגן כולו ולכן משתפר תפקודם.
•איזון המערכת ההורמונלית: שימוש בשרירים אלו משפיע על איזון המערכת ההורמונלית ומערכת העצבים ולכן מרגיע ומאזן. יש לקחת בחשבון כי בשלבים הראשונים עלולות לצוץ תחושות פחות נעימות, וזאת מכיוון שלא לימדו אותנו מעולם להקשיב או להפעיל שרירים חשובים אלו. לכן, יתכן כי הנעתם בתחילת הדרך תיצור תחושה של עצבנות, אך אם תתמידי ותאמיני התחושות יתחלפו, ההרגשה תשתפר ותוכלי למצוא נקודת איזון חשובה להמשך חייך.
•שיפור תפקוד מערכות נוספות. תרגול המולה-בנדהה משפיע על תפקוד מערכת העיכול, בעיות בבטן תחתונה, ובעיות במערכת המין.
•איזון מצבים נפשיים. תרגול לאורך זמן יכול לאזן מצבים נפשיים כמו דיכאון. חיזוק קבוצת שרירים זו מאפשרת ייצוב הן ברמה הפיזית אך בעיקר ברמה הרגשית והמנטלית. המרצתם וחיזוקם מסייעים לאישה למצוא עוגן אמיתי בתוכה.
•עזרה לנשים הסובלות מכאבים כרוניים במרחב האגן כמו ואגיניסמוס – מתח בשרירי הנרתיק הפוגע לאישה בחיי המין שלה. נשים שתרגלו את השיטה מדווחות על שיפור עצום עד כדי העלמות התופעה.
•שיפור חיי המין. נשים מספרות על העצמה משמעותית באורגזמות. בעבודה זו מעוררים את עצב הפודנדל היוצא מהחוליות הסקרליות אל הוגינה, דגדגן, רקטום ופרינאום. עצב זה משפיע תחושתית ותנועתית, מכיוון שזרימת הדם לאזור משתפרת, השרירים מתחזקים, מערכת העצבים מתחזקת ומתייצבת, והתחושות המיניות מתגברות.
•מודעות לנשימה ולקצב החיים. הנשימה לומדת להתייצב דרך הקשבה לקצה הנשיפה. בעת תרגול  קומבקה (תרגול בעצירת נשימה), בעבודה עם שרירי רצפת האגן, ניתן ליצור מודעות לאיכות וקצב הנשימה, לתנועת הגוף מתוך הנשימה ומכאן – להקשבה משמעותית לקצב החיים שלנו.
•שימור כוח החיים. היוגה מדברת על הפרנה – כוח החיות שלנו, שנמצא במרחב של בית החזה, בנשימה. ומול זאת היא מדברת על האפנה – המרחב התחתון האחראי על סילוק הפסולת מהגוף. הפסולת מופרשת מהגוף דרך מערכת השתן, העיכול ודם הווסת. הפרנה, כוח החיות, "דולפת" אל האפנה ומשם החוצה מהגוף. הסכנה היא אנרגיית חיים דולפת, שמאופיינת במצב של חולשה ועייפות מצטברת. תרגול המולה בנדהה שומר על כוח החיים, "מעלה" את האפנה כלפי מעלה באמצעות סגירות המולה בנדהה, ולכן שומר על חיות ויציבות.
•צירים ולידה קלה יותר. איזור האגן (האפנה) אחראי גם על צירי לידה. בחיזוקו נשים יוצרות צירים טובים ויעילים יותר, לידה רכה יותר, ותחושה של שיקום טוב יותר לאחר הלידה.
•חיזוק והקלה בעת המחזור החודשי. אחד השינויים התדירים ביותר בעת תרגול המולה בנדהה היא חיזוק של המחזור החודשי, תדירות קבועה וכן הקלה משמעותית בסימפטומים שלו.
•הקלה בשינויי גיל המעבר. עבודת המולה בנדהה מסייעת לנשים להתגבר על תופעות גיל המעבר, ולעיתים לעבור אותן ללא שימוש בהורמונים.

 

 קראי ותרגלי פה עד כמה חשוב לתרגל שיווי משקל באופן יומיומי כחלק מתנועת חייך

 

רוצה לערוך שינוי משמעותי בחייך? להפחית סבל, כאב? לאזן את חייך ולדייק את בחירותייך?  

לחוות עוצמה ורווחה פנימית? 

הכירי לעומק את המולה בנדהה בעזרת היוגה הנשית - פני למורה באזורך

 

heartהכירי את ערכות התרגול הביתיות שלנו - מושקעות, ייחודיות, פורצות דרךheart