מהי המולה בנדהה?

 

תרגול, היכרות והבנת המולה בנדהה עומד ביסוד היוגה הנשית. מדובר בהנעה מוקפדת ומדוייקת של שרירי רצפת האגן בשילוב מתוזמן עם הסרעפת של הנשימה. כמו פעימה רכה ומתוזמנת, ביחד עם שרירי הבטן הרחב בטני, הם מהווים מקור תמיכה לעמוד השידרה ולייצוב הגוף לפני כל תנועה.

הנעתם מזרימה דם רב אל האגן, מחזקת שרירים למניעת דליפות שתן, צניחות אברי אגן, משפרת תפקוד אברי האגן. ובעיקר מהווה יסוד יציב בעומק הגוף. יסוד יציב בחיים של שינוי...

 

הפעלת המולה בנדהה היא כמו נשימה תומכת, הרוצה להיות בתיזמון נכון ביחס לכל תנועה במרחב. כך התנועה מיוצבת ומחוברת למרכז החיים שלנו, לליבה. 


המילה "מולה" בסנסקריט מתייחסת למלים הבאות: שורש, אסוף היטב, מקור הסיבה, בסיס, רגל, יסוד, החלק הנמוך ביותר של התחתית.
המילה "בנדהה" נוגעת למלים הבאות: לנעול, לרסן, לעצור, לסגור. וגם: לרסן את הנהר, לבלום, גשר מעל הים, כמו דרך המאפשרת מעבר מהבורות לידיעה.
סנסקריט היא שפת הרבדים. כאשר מנסים ליצור חיבורים שונים בין המלים הנוגעות למולה בנדהה, ניתן לזהות חלק מהמהויות שלה.

לפי היוגה, שלושת הבנדות הן המולה בנדהה (באגן), האודיאנה בנדהה ממוקמת מתחת הסרעפת וג'לנדהארה בנדהה הממוקמת בגרון: כולן נחשבות לבעלות עוצמה להרגעה ואיזון של הגוף והנפש.
תרגול המולה הוא עדין ומתון יותר מאודיאנה בנדהה שהיא עבודת סרעפת ובטן, ומהג'לנהרה בנדהה שהיא עבודה של נעילת הגרון. פירוט בנושאים אלה אפשר למצוא בספרי ואתרי יוגה אחרים.
לכל בנדהה איכות חשובה משלה. אך עבודת המולה בנדהה היא הבסיסית שביניהן. המולה בנדהה מטפלת בשורש ומאפשרת לחקור את שורש הבעיות הפיזיות והמנטליות. את הקשרים הראשוניים שלנו עם העולם. 

תחושת המולה בנדהה בגוף היא למעשה איסוף עמוק של שרירי האגן ו"הרמתם" כלפי מעלה.
מורים רבים ליוגה טועים לחשוב כי המולה בנדהה מפעילה את קבוצת השרירים שבין הפירניאום (חיץ הנקבים) לפי הטבעת. אך למעשה, עבודת המולה בנדהה מפעילה את השרירים שתומכים את האגן מהפירניאום אל הנרתיק והשופכה. משם מתחיל האיסוף. ההשפעה המידית בתנועת מולה בנדהה נכונה היא על צוואר הרחם המורם מעט מעלה. התחושה היא כמו התאפקות לפיפי. השרירים רוצים לדעת להאסף נכון אך גם להרפות נכון. אין כיווץ יתר, אין תנועה חזקה אלא פעימת נשימה, פעימת תנועה. 
 
לוקח זמן להבין מה בדיוק צריך לעשות שם. רק באמצעות תרגול, לומד המוח לתקשר לעומק עם קבוצת שרירים מוזנחת זו. לא למדנו עליהם, לא לימדו אותנו להתחבר לאזור עמוק ומשמעותי זה, אנחנו לא רואים את תנועת השרירים והם לא מניעים אברים אלא תומכים באברים.

כדי להתחיל, אפשר לנסות, רק לרגע, בהליכה הבאה לשירותים, לעצור את זרם השתן. אם הוא פוסק - זהו סימן שהפעלת בצורה נכונה את שרירי רצפת האגן.
(אין לעצור את השתן כחלק מהתרגול אלא אך ורק באופן חד פעמי לצורך בדיקה).


סודות חיינו
היוגה הנשית התפתחה דרך התבוננות רבת שנים על השינויים שנשים חוות דרך האגן שלהן. מהתבוננות על תנועה ויציבה דרך האגן בשנים של הריונות, לידות, בעיות פריון ועוד, ראיתי שהאגן הוא המקור העמוק לחוויה הנשית. הוא משתנה עם ההשתנות שלנו, מגיב לכל שינוי ותנועה בחיינו. 

האגן הוא מקור זיכרונותיה של האישה. הוא כמו מיכל – PELVIC, המאכסן את תחושותיה וחוויותיה. בחיינו כנשים, חלק מהחוויות המשמעותיות שעברנו זכורות לנו: המחזור הראשון, הווסת הראשונה, קיום יחסי מין, ניסיונות לפריון, לידות.  חלק מזיכרונותינו נאגרים בתוך הגוף. אנו לא מודעות להם – אך הם קיימים בתוכנו. הזיכרונות העמוקים ביותר שלנו טמונים באגן: שם מוסתרים סודות חיינו.

כאשר אישה חיה בשלום עם עצמה, האגן ברוב המקרים יהיה מאוזן. במצב אידיאלי כזה, הווסת שלה תופיע תמיד בזמן, הדימום יהיה נוח, לא יופיעו כאבים משמעותיים, הפוריות שלה תהיה במיטבה, הלידות שלה תהיינה נהדרות ושינויי גיל המעבר יהיה קלים. היא לא תסבול ממיחושים או כאבים בגב התחתון, היציבה שלה תהיה מאוזנת, שרירי הבטן שלה יתמכו את הגב במדוייק.

במשך שנות עבודה רבות, לא זכיתי לפגוש את האישה הזו....

בדרך כלל, כל אישה נושאת אל תוך חייה הבוגרים חוויות רבות שלא רצתה או לא יכלה להתמודד עימן. פעמים רבות, חוויות אלה יבואו לידי ביטוי במחזור לא סדיר, בכאבי בטן קשים המלווים את המחזור, בדימומים, בעיות פריון ואף מחלות וסימפטומים המוכרים לאגן האישה כמו דליפות שתן, דליפות גאזים, צניחות, שרירנים, ציסטות ועוד. כמו כן, היא עלולה לחוות כאבי גב תחתון או עליון, רפיסות בשרירי הבטן התחתונים, כאבים במפרקי ירך, יציבה לא מאוזנת ועוד.

דר' כריסטיאן נורתרופ, מחברת הספר "גופה של אישה תבונתה של אישה", מדגישה כי האגן הוא מקור היצירתיות והיצר של האישה. כאשר אלו לא ממומשים או נפגעים, גוף האישה מגיב. לאט לאט, עם השנים, הגוף מציף את זיכרונותיו בדרכיו הנסתרות.
נשים רבות חוות סימפטומים שונים בתחושת השלמה. הן אומרות: "אין ברירה, עליך ללמוד לחיות עם הכאב או אי הנוחות". הרפואה המתקדמת מציעה לאישה שיטות טיפול חדשניות להעלמת הסימפטומים ואף תחתונים חדישים לספיגת השתן שבורח. חלק מהסימפטומים מקשים ופוגעים עמוקות באיכות החיים ובהחלט מחייבים טיפול רפואי. אך רק בעזרת שינוי עמוק של הרגלי יציבה, נשימה, תנועה ותודעה תוכלי לחוות רווחה משמעותית ואף להפחית או להעלים נזקים.

בעזרת טיפול רפואי החוויה הטמונה במעמקי האגן לא נעלמת. רק כאשר האישה מוכנה לעבד את עברה, להתפנות להמשך חייה ממקום של מודעות לחוויות הייחודיות שעברה, גם אם אלו היו לעיתים קשות ומאתגרות, היא יכולה לחדש קשר עם האגן שלה, עם תנועתו ויציבותו. קשר מחודש זה מתחיל בהבנתם העמוקה של שרירי קרקעית האגן – המולה בנדהה. כאשר האישה מתפנה לעבודה זו, היא לומדת לנהל דיאלוג עם האגן שלה, וללמוד את הסודות שהניחה לעצמה לשכוח.

 

קראי פה על רצפת האגן שלך

כיצד המולה בנדה תעזור לך?

בהאטה יוגה פרדיפיקה - אחד מספרי היסודות של היוגה - מוזכרת המולה בנדהה כידע סודי שיש לגלות אותו רק למתמידים בדרך, למוארים. זהו ידע כה עוצמתי עד כי נראה שהחכמים פחדו לגלותו. אך מעבודה של שנים, אני סבורה כי ההיפך הוא הנכון: הידע הזה, או אף חלקים מתוכו, חשוב שיגיע לידי נשים רבות ככל האפשר, ורצוי – מיום קבלת הוסת הראשונה. זהו ידע שיכול לשנות את חייהן, ברמה יומיומית. אין ספק כי עוצמה נשית טמונה שם.

 

לחצי כאן לקריאה נוספת על המולה בנדהה  

 

קראי פה על עבודה במעגל סגור - עבודה בהתנגדות 

עבודת המולה בנדה עוזרת בתחומים הבאים:

תפקוד אברי האגן: בעבודה נכונה ומדויקת, לאורך זמן, מפעילים ותומכים שרירים אלו את צוואר הרחם, ובעת העבודה מוזרם דם רב אל אברי האגן כולו ולכן משתפר תפקודם. כמו כן הם תומכים כשרירי ייצוב את האיברים במקומם. מפחיתים ומשקמים צניחות ודליפות. 
איזון המערכת ההורמונלית: שימוש בשרירים אלו משפיע על איזון המערכת ההורמונלית ומערכת העצבים ולכן מרגיע ומאזן. יש לקחת בחשבון כי בשלבים הראשונים עלולות לצוץ תחושות פחות נעימות, וזאת מכיוון שלא לימדו אותנו מעולם להקשיב או להפעיל שרירים חשובים אלו. לכן, יתכן כי הנעתם בתחילת הדרך תיצור תחושה של עצבנות, אך אם תתמידי ותאמיני התחושות יתחלפו, ההרגשה תשתפר ותוכלי למצוא נקודת איזון חשובה להמשך חייך.
שיפור תפקוד מערכות נוספות: תרגול המולה-בנדהה משפיע על תפקוד מערכת העיכול, בעיות בבטן תחתונה, ובעיות במערכת המין.
איזון מצבים נפשיים: תרגול לאורך זמן יכול לאזן מצבים נפשיים כמו דיכאון וחוסר יציבות רגשית. חיזוק קבוצת שרירים זו מאפשרת ייצוב הן ברמה הפיזית אך בעיקר ברמה הרגשית והמנטלית. המרצתם וחיזוקם מסייעים לאישה למצוא עוגן אמיתי בתוכה. כמו כן התקפי חרדה, מתח ופחד. הפעלת אזור זה מפעילה במוח את האזור של דימוי עצמי ושביעות רצון. 

מרחב בטוח ויציב לשוב אליו: כשהמולה בנדהה יציבה היא משמשת עוגן פנימי ומרחב יציב לשוב אליו מתוך טלטלות החיים ואירועי היומיום. היא כמו רווח ביני לבין סיטואציה המתנהלת בחוץ. היא כמו רווח אמיתי לחיי. אני נסוגה אליה פנימה לאסוף רשמים, בוחנת את עוצמתה ומתוכה בוחרת איך והאם להגיב במרחב. 
עזרה לנשים הסובלות מכאבים כרוניים במרחב האגן כמו ואגיניסמוס: מתח בשרירי הנרתיק הפוגע לאישה בחיי המין שלה. נשים שתרגלו את השיטה מדווחות על שיפור עצום עד כדי העלמות התופעה. אנו לומדות להניע את השרירים - לכווץ ולהרפות - ובכך משחררות טונוס מוגבר, מזרימות דם אל השריר ובכך מפחיתות עומס עצבי. 
שיפור חיי המין: נשים מספרות על העצמה משמעותית באורגזמות. בעבודה זו מעוררים את עצב הפודנדל היוצא מהחוליות הסקרליות אל הוגינה, דגדגן, רקטום ופרינאום. עצב זה משפיע תחושתית ותנועתית. כמו כן מכיוון שזרימת הדם לאזור משתפרת, השרירים מתחזקים, מערכת העצבים מתחזקת ומתייצבת, והתחושות המיניות מתגברות. בנוסף הנעת האגן ביחד עם תנועת השרירים העמוקים מעוררת גירוי מיני. 
מודעות לנשימה ולקצב החיים: הנשימה לומדת להתייצב דרך הקשבה לקצה הנשיפה. בעת תרגול  קומבקה (תרגול בעצירת נשימה), בשילוב עם שרירי רצפת האגן (מיתר המתוח במדיוק), ניתן ליצור מודעות לאיכות וקצב הנשימה, לתנועת הגוף מתוך הנשימה ומכאן – להקשבה משמעותית לקצב החיים שלנו.
שימור כוח החיים: היוגה מדברת על הפרנה – כוח החיות שלנו, שנמצא במרחב של בית החזה, בנשימה. ומול זאת היא מדברת על האפנה – המרחב התחתון האחראי על סילוק הפסולת מהגוף. הפסולת מופרשת מהגוף דרך מערכת השתן, העיכול ודם הווסת. הפרנה, כוח החיות, "דולפת" אל האפנה ומשם החוצה מהגוף. הסכנה היא אנרגיית חיים דולפת, שמאופיינת במצב של חולשה ועייפות מצטברת. תרגול המולה בנדהה שומר על כוח החיים, "מעלה" את האפנה כלפי מעלה באמצעות סגירות המולה בנדהה, ולכן שומר על חיות ויציבות.
צירים ולידה קלה יותר, שיקום מהיר לאחר לידה: איזור האגן (האפנה) אחראי גם על צירי לידה. בחיזוקו נשים יוצרות צירים טובים ויעילים יותר, לידה רכה יותר, ותחושה של שיקום טוב יותר לאחר הלידה.
חיזוק והקלה בעת המחזור החודשי: אחד השינויים התדירים ביותר בעת תרגול המולה בנדהה היא חיזוק של המחזור החודשי, תדירות קבועה וכן הקלה משמעותית בסימפטומים שלו. התרגול מתמקד בשינויים מחזוריים. עבודת המולה בנדהה מייצבת תנודות הורמונליות ומאפשרת לגוף סינכון מתאים עם השינויים המחזוריים. 
הקלה בשינויי גיל המעבר: עבודת המולה בנדהה מסייעת לנשים להתגבר על תופעות גיל המעבר, ולעיתים לעבור אותן כמעט ללא תסמינים. 

תפקוד תקין וטוב של מערכת השתן ושלפוחית השתן: שרירים אלו מאפשרים סגירה טובה לצינור השופכה. כשהם לוחצים על צינור השופכה, השלפוחית שהיא שריר חלק (שרירים שאין לנו יכולת לשלוט בהם) מרפה ומתמלאה. כמו כן בתחושת התאפקות זו נכנס לפעולה הורמון מעקב השתנה ותחושת ההתרוקנות חולפת. כך מלמדים את השלפוחית להתמלא היטב ולהתרוקן היטב. היא שריר שרוצה להתאמן כמו כל שריר אחר...כך אנו נמנעות מלרוץ לשירותים בכל "קריאה" של השלפוחית ולומדות להתרוקן ב"קריאה" שלישית... השלפוחית לומדת לא לנהל את חיינו...

 

 קראי ותרגלי פה עד כמה חשוב לתרגל שיווי משקל באופן יומיומי כחלק מתנועת חייך

 

רוצה לערוך שינוי משמעותי בחייך? להפחית סבל, כאב? לאזן את חייך ולדייק את בחירותייך?  

לחוות עוצמה ורווחה פנימית? 

הכירי לעומק את המולה בנדהה בעזרת היוגה הנשית - פני למורה באזורך

 

heartהכירי את ערכות התרגול הביתיות שלנו - מושקעות, ייחודיות, פורצות דרךheart