המפתח הסודי שלי - ורד שמור רבינוביץ'

ורד שמור רבינוביץ'

                                  מאי 2012

 

הזמן רץ מתחתיי ואני...... דוהרת מעליו. ימים אינטנסיביים מלאי עשייה ...טובה.. אך עדיין מלאים.
אני צב צבית בהתנהלות הבסיסית שלי,  וכשאני בשינוי, הצב הופך לארנבת ואני נותרת שם מאחור....
אילולי הייתי מתרגלת את איסוף ה"מולה בנדהה", איסוף שרירי ריצפת האגן והמייצבים האחרים, הייתי מתפזרת לכל עבר , וכבר היו ימים ...

 

שרירי ריצפת האגן הם חלק מהשרירים המייצבים, הם ממוקמים בחלק התחתון ומרושתים בתחתית האגן.
שרירים אלה חוו את כל התהוותנו כנשים הם אוגרים בתוכם זיכרונות, הנאות, כאבים ומבוכות שחווינו עד הלום ו'ידם עוד נטויה'.
ברגע שאנו בתשומת לב אל אזור מרכזי זה ביומיום שלנו, תשומת לב זו מאפשרת לנו ליצור שינוי, לחדד את הבחירות שלנו, ולהתאים את התנהלות היומיום הכי טוב שאפשר עבורנו באותו זמן.
שרירי היציבה פרוסים בכמה מרכזים בגוף ותפקידם המרכזי לייצב את מיפרקי הגוף, אחרת השלד נותר ללא תמיכה ומתחיל לקרוס.

 

השרירים המייצבים מתגייסים ראשונים כדי לייצב את הגוף בשעת תנועה (גם מתוך שינה), הם השרירים הכי עמוקים בגופנו, בעלי שטח המגע הכי גדול עם העצמות (ולכן הם חשובים בבניית מסת העצם).
כוחם בהתגייסותם בו זמנית בכל הגוף, תפקידם לייצב את המפרקים ולמנוע עודף תנועה במפרקים (היוצרת שחיקה בסחוס וגורמת לבלאי של הרצועות והגידים).
 

כאשר הם אינם מתפקדים כראוי אנו סובלות מכאבים בחגורת הצוואר והכתפיים, בין השכמות, בגב תחתון, בברכיים ובכפות הרגליים.

בכל פעילות גופנית בה נעשה מאמץ כל שהוא (בין אם זה "רק" שיעול או שזהו ספורט תחרותי), הלחץ בתוך חלל הבטן עולה. פעילות גופנית , גם הקטנה ביותר, גורמת לשרירי הגו מאחור להתכווץ על מנת לשמור את עמווד השידרה באזור המותן יציב,  ולמנוע נפילה של בית החזה לתוך חלל האגן. פעילות לקוייה של שרירי הגב גורמת לנזק במפרקי החוליות ולכאב גב תחתון כרוני (בקרב כ-80% מהאוכלוסיה) ולדחיסת אברי חלל הבטן ואברי האגן מטה.

 

שרירי ריצפת האגן לימדו אותי לחזור לזמן שלי, אחרת הם 'בורחים' ולא ניתנים לאיסוף.
למדתי כי כשאני מתרגלת בקצב מהיר לי מדי, אני לא מצליחה להעמיק ולאסוף את ש. ריצפת האגן. וכשאני בקצב הנכון לי הם מעמיקים ונאספים מעלה.
למדתי שהשרירים האלה הם 'המפתח' עבורי, לגוף ולעצמי.
תירגול היוגה הנשית איפשר לי ליצור עוגן יציב וחזק בתוכי וקשר של הקשבה לשינויים שהגוף שלי עובר בכל חודש, כל הזמן, כמעט ללא עצירות.
לאחר תרגול קבוע ויציב, ההקשבה שלי החלה להיות חדה יותר. שמתי לב כי יש אתנחתות קטנות בין השינויים והאינטנסיביות של היומיום.


אני קוראת לזה 'האתנחתות שבין הצירים', כפי שיש לנו אתנחתות בזמן הלידה הפעילה בין ציר לציר. בהתחלה הכל ניראה אינטנסיבי עד שתשומת הלב מתחדדת להבדלים הקטנים, לאתנחתות הקטנות שם אפשר לנוח, רגע לפני הציר הבא. כך גם ברצף הפעילויות היומיומיות שלנו, באם נפנה תשומת לב קטנה לאתנחתות שבין פעילות אחת לאחרת, נוכל ללמד את עצמנו יותר ויותר לשחרר ולנוח.

גיליתי כי שרירי ריצפת האגן הם עוגן יציב ותומך. בימים טובים אני מעמיקה את ההכרות שלי איתם וחווה את ההשפעה שלהם על כל חלק בתוכי. החל מבהירות גדולה יותר באזור אגן, התארכות וחיזוק הגב והבטן, תמיכה רחבה וכוללת ביציבה שלי ועוגן פנימי שהולך ומתחזק בתוכי של שקט, ידיעה והערכה לעצמי.
בימים פחות טובים, ימים של פיזור וחוסר מיקוד, ימים של כאב, עדיין יש לי אותם כעוגן, בעזרתם אני יודעת להתארגן עם גופי ועצמי. כך שאני חוזרת ליציבות ולעוגן פנימי מוכר, קיים, מחזירה לעצמי רוגע ושקט ומתוכם יכולה לתת מרגוע גם לכאבים. 

 

שרירים אלה הם המפתח הסודי שלי לחדר הקשר שלי עם הצרכים הכי עמוקים של הגוף שלי. הם לימדו וממשיכים ללמד אותי כבוד ומכניסים אותי כל פעם מחדש בחזרה לעצמי.

ימים טובים של חידוד חושים, "מולה בנדהה"
 

ורד